|
Revolúcia v telemarkových viazaniach, ohlasovaná firmou Fritchi na sezónu 2000/2001 sa nekonala. Ich nové revolučné viazanie SkyHoy
malo síce zaujímavú ideu (pohodlné nášľapné, plne bezpečnostné viazanie, ktoré vypína špičku aj pätu), ale praktická realizácia pomocou dvoch kĺbov pod topánkou nedosiahla požadovaných vlastností. Časť verejnosti túto
koncepciu prijala, ale väčšine prekážala vysoká hmotnosť viazania, menšia kontrola zadnej lyže pri pokľaku. V telemarkových viazaniach tým pádom stále vládnu osvedčené firmy. U nás je to jednoznačne Rottefella, vo
svete Rainey Design, Voile a G3. Väčšina telemarkerov, jazdiacich na zjazdovkách, prípadne off-piste (mimo upravené
svahy), uprednostňuje káblové viazania podobné starému kandaháru. Špička topánky sa vpredu zasunie do viazania a vzadu sa uchytí podobne ako rýchloupínák na horolezeckých mačkách. Tieto viazania pevne držia topánku,
zvyšujú bočnú tuhosť, čo je veľmi výhodné hlavne v ťažšom, resp. strmšom teréne. Výhodou tohto typu je, že pružiny umožnia pri nebezpečnejšom páde lyžiarku vytiahnuť z viazania. Ak by to niekomu nestačilo, je
možné si dokúpiť bezpečnostnú podložku a tým je kompletne o vašu bezpečnosť postarané. Zvýši to však hmotnosť celého viazania a mierne prevetrá vašu peňaženku. Treba však uviesť, že pády na telemarkoch sú vďaka voľnej
päte oveľa bezpečnejšie ako pri viazaní s pevnou pätou a preto väčšina telemarkerov bezpečnostné viazania nepoužíva. Povinné sú len na pretekoch. Telemarkové viazania sú oproti alpským oveľa jednoduchšie a
nevyžadujú takmer nijakú údržbu. V nasledovnom zozname sú spomenuté najpoužívanejšie typy, prípadne zaujímavé novinky. Rottefella Chilli
Jedno z najviac používaných viazaní. Optimálny pomer tuhosť – hmotnosť. Cenovo je toto viazanie tiež veľmi prijateľnou variantou. Kábel držiaci pružiny
je uchytený v otočných háčikoch na bokoch viazania. Toto miesto je náchylné na poškodenie a treba ho občas prekontrolovať
. Doporučuje sa použitie podložiek 2 prípadne 3 cm vysokých. K týmto podložkám je potom možné doplniť kovovú podložku päty pre stúpanie do svahu. Podložky možno použiť ku
ktorémukoľvek typu viazania Rottefella.Hmotnosť: 790 g Typ pružín: ťažné Materiál zákl. časti: aluminium
Rottefella Riva 3 Rokmi preverený štandard, na ktorý sa dá spoľahnúť. Je to koncepcia s dvoma háčikmi po krajoch špice
lyžiarky namiesto premostenia ako pri Chilli. Nastavenie dĺžky kábla sa prevedie skrutkami v uchytení pružín. Toto slúži len pre jemné doladenie, dôležité je vybrať si správnu dĺžku kábla pre svoju topánku.
Výrobca dodáva tri druhy, označené: SRT – krátky, STD – štandard, LNG – dlhý. Ak začínate a nechcete veľa investovať, toto je veľmi dobrá voľba.Hmotnosť: 750 g Typ pružín: ťažné Materiál zákl. časti: aluminium Rottefella Cobra
Nové viazanie s koncepciou tlačných pružín. Zatiaľ čo u modelov Chili a Riva 3 sa pružiny na bokoch pri zaťažení naťahujú, pri viazaní Cobra sú pružiny uložené v kovových puzdrách a počas napínania sa
stláčajú. Tento systém predlžuje životnosť pružín a pri jazde zasa zlepšuje jej dynamickosť. K zmene došlo aj na premostení v prednej časti. Kraje mostíka sú pridvihnuté a prirodzene tak kopírujú pohyb špičky
topánky smerom nahor.
Hmotnosť: cca 900 g Typ pružín: tlačné Materiál zákl. časti: aluminium G3 Targa Veľmi elegantné viazanie, podobnej koncepcie ako Chilli. Povrchová úprava je tiež kov, takže lepenie snehu
pod topánku je minimalizované. K zníženiu tohto efektu prispieva aj podložka pod špicou, ktorá sa smerom k päte znižuje a nie je vodorovná. Pri došlapnutí je sneh prirodzene vytláčaný spod lyžiarky von. K viazaniu
výrobca dodáva tri druhy tuhosti pružín, od extrémneho jazdenia, cez preteky až po štandardné použitie. Veľkou výhodou tohto typu sú dve zdvíhacie podložky pod pätu, umožňujúce vybrať si pri šľapaní do kopca
požadovaný sklon. Viazanie je možné dostať aj v ľahšom titanovom prevedení, cena je však zodpovedajúca použitému materiálu.Hmotnosť: 910 g Typ pružín: tlačné Materiál: ocel (titan)
7tm
Viazaním 7tm vstupuje na svetový trh telemarku Nemecko. Tvorcovia legendárnej Silvretty sa pustili do free-heel viazania a treba povedať, že výsledok stojí za to. Ohyb prebieha pod lyžiarkou vďaka plastovému
pásu. Tento je uchytený na kovovú trubku kde je umiestnená zadná časť viazania. Vnútri trubky v zadnej časti je skrutka, ktorou sa nastaví požadovaná dĺžka podľa veľkosti topánky. Je to podobný systém ako
Fritchy Diamir. Pruženie pomocou tlačných pružín je v pätovej časti. Vypínanie prebieha do strán a vypadne celé viazanie. Spätné nahodenie prebieha tak, že zasunieme špičku vyhodenej časti do drážky a
zvyšok jednoducho došľapneme. Toto však vyžaduje najprv vyčistenie spomenutých častí od snehu, čo je menšou nevýhodou. Naša bezpečnosť ale stojí za tú trochu námahy. Výrobca avizuje čoskoro ďalšie
doplnky ako brzdy, podložky na stúpanie do kopca (tzv. climbing bar), a pod. Hmotnosť: 1160 g Typ pružín: tlačné Materiál: plast / ocel
Rainey Design Superloop Toto viazanie, veľmi rozšírené na americkom kontinente, má trošku inú koncepciu. Uchytenie špice
lyžiarky je síce rovnaké ako napr. Riva3 (dva háčky po krajoch špice lyžiarky), ale zapnutie viazania je rozdielne. Pred špicou je vyklápacia časť, v ktorej sú pružiny. Zaklopením tejto časti smerom dopredu dole
viazanie zapneme. Vzadu je kábel umiestnený v drážke na päte. V prednej záklapnej časti je možné jemnejšie doladenie dĺžky kábla, resp. tuhosti pružín. Na toto je potrebné mať zo sebou kľúč, čo je
menšou nevýhodou tohoto systému. Hmotnosť: 790 g Typ pružín: tlačné
Voile Classic Vcam
Firma Voile nášľapným systémom sleduje trendy a nechce zostať pozadu. Zadná časť, ktorá sa upína na päte, je tvorená kolískou. Táto umožní do viazania iba stúpiť, a zaklapnutie päty prebehne bez otravného
zohýbania sa. Inak je viazanie koncepčne rovnaké ako napr. Chilli. Firma Voile dodáva niekoľko typov viazaní podobne ako Rottrefella v Európe. Vyrába tiež napríklad plne bezpečnostné viazanie pod názvom
CRB Complete releasable binding.
Hmotnosť: 740 g Typ pružín: ťažné Materiál: aluminium Fritchi SkyHoy
Aspoň pre zaujímavosť uvádzame aj toto viazanie, napriek tomu, že jeho výroba bola údajne pozastavená.
Svojim spôsobom je koncepcia zaujímavá, avšak technická realizácia nedosahuje požadované vlastnosti. Klasická telemarková verejnosť ho odmietla aj pre určitý odklon od jednoduchosti, tak príznačnej pre telemark.
Hmotnosť: 2010 g Typ pružín: ťažné Materiál: plast Zdroje: Couloir magazin, firemné reklamné materiály
Peter Kollár |
|